Hírek

Lead_picture_70

International Classical Music Awards: döntőben a Hungaroton hétlemezes CD-sorozata

Továbbjutott a három legjobb felvétel közé az International Classical Music Awards (ICMA) 2019. évi szavazásán a Hungaroton The Great Book of Flute Sonatas című hétlemezes CD-sorozata a Best Collection kategóriában – közölte december 10-én Remy Franck, a zsűri elnöke. A kiadvány Ittzés Gergely fuvolaművész kiváló kritikákat kapott monumentális CD-sorozata, mely a fuvolaszonáták három évszázadnyi anyagát gyűjti össze. A nyertesek listáját 2019. január 19-én teszik közzé, a díjkiosztó gálakoncertre 2019. május 10-én a lucerni Kulturális és Kongresszusi Központban kerül sor.

Ittzés Gergely sorozatának összeállításában a fuvolaszonáta irodalmának klasszikussá vált és legerőteljesebb darabjainak felsorakoztatása volt a fő szempont, mely izgalmasan reprezentálja a fuvolairodalom kincsestárát. A sorozat első lemeze a 18. századot mutatja be, Händel, J. S. Bach, C. P. E. Bach és Mozart műveit hallhatjuk. A második lemezen megjelenő művek a romantikus fuvola-zongoraszonátákat vonultatják fel. Különleges összeállítású a sorozat harmadik és negyedik albuma, mely először francia szerzők, majd belga, olasz és holland impresszionista komponisták fuvolaszonátáit foglalja össze. Az ötödik válogatás arról tesz tanúságot, mi történt a 20. századi zenében Európa keleti felében, majd cseh és amerikai szerzők szonátái folytatják a sort a hatodik lemezen. Az utolsó album színes képet ad azokról a nyugat-európai zenei irányzatokról, amelyek a 20. század közepén jelentkeztek.

A döntőbe jutott albumok 107 kiadó 319 felvétele közül kerültek ki; a Hungaroton kiadványa a Naxos és a Warner Classics lemezeivel szerepel a Best Collection kategória finalistái között: az előbbi Sibelius: Incidental Music címmel jelent meg a Leif Segerstam vezényelte Turku Philharmonic Orchestra előadásában, míg az utóbbi Claude Debussy összes művének gyűjteményes kiadása többek között Martha Argerich, Itzhak Perlman, Yehudi Menuhin, Daniel Barenboim, Sir Simon Rattle, Philippe Jaroussky vagy Roberto Alagna előadásában.

Az International Classical Music Awards (ICMA) a világ vezető független hanglemez-szakmai díja, amelynek odaítélésében üzleti-kereskedelmi szempontok nem játszanak szerepet. A nemzetközi zsűri elnöke Rémy Franck, a luxemburgi Pizzicato szaklap főszerkesztője. A zsűriben részt vevő további médiumok és szervezetek: Andante (Törökország), Crescendo (Belgium), das Orchester (Németország), Gramofon (Magyarország), Horvát Rádió és Televízió (Horvátország), MDR Kultur (Németország), Musica (Olaszország), Musical Life (Oroszország), Musik & Theater (Svájc), Opera (Nagy-Britannia), Orpheus (Oroszország), Polskie Radio Chopin (Lengyelország), Radio 100,7 (Luxemburg), ResMusica (Franciaország), Rondo Classic (Finnország), Scherzo (Spanyolország).

2018. december 11.Hungaroton

Lead_picture_69

Töretlen sikersorozat: a Hungaroton újabb kiadványa az ICMA 2019. évi jelöltjei között

A Hungaroton az elmúlt két év után idén is felkerült az International Classical Music Awards (ICMA) jelöltjeinek listájára: a kiadó páratlan hétlemezes vállakozása, a The Great Book of Flute Sonatas a Best Collection kategóriában kapott jelölést. A kiadvány Ittzés Gergely fuvolaművész kiváló kritikákat kapott monumentális CD-sorozata, mely a fuvolaszonáták három évszázadnyi anyagát gyűjti össze. A jelöltek listáját november 23-án Rémy Franck luxemburgi zenetörténész, a zsűri elnöke hozta nyilvánosságra a nemzetközi bírálóbizottság döntése alapján.

A sokoldalú és nagyszerű fuvolaművész, Ittzés Gergely válogatásának nem titkolt célja össszegyűjteni és mintegy hangzó lexikonként átnyújtani a jelen- és utókornak mindazt, ami három évszázad fuvolazenéjét legjobban reprezentálja. A lemezre szánt művek összeállításában a fuvolaszonáta irodalmának klasszikussá vált és legerőteljesebb darabjainak felsorakoztatása volt a fő szempont, mely izgalmasan reprezentálja a fuvolairodalom kincsestárát. A sorozat első lemeze a 18. századot mutatja be, Händel, J. S. Bach, C. P. E. Bach és Mozart műveit hallhatjuk. A második lemezen megjelenő művek a romantikus fuvola-zongoraszonátákat vonultatják fel. Különleges összeállítású a sorozat harmadik és negyedik albuma, mely először francia szerzők, majd belga, olasz és holland impresszionista komponisták fuvolaszonátáit foglalja össze. Az ötödik válogatás arról tesz tanúságot, mi történt a 20. századi zenében Európa keleti felében, majd cseh és amerikai szerzők szonátái folytatják a sort a hatodik lemezen. Az utolsó album színes képet ad azokról a nyugat-európai zenei irányzatokról, amelyek a 20. század közepén jelentkeztek.

Az International Classical Music Awards (ICMA) a világ vezető független hanglemez-szakmai díja, amelynek odaítélésében üzleti-kereskedelmi szempontok nem játszanak szerepet. A nemzetközi zsűri elnöke Rémy Franck, a luxemburgi Pizzicato szaklap főszerkesztője. A zsűriben részt vevő további médiumok és szervezetek: Andante (Törökország), Crescendo (Belgium), das Orchester (Németország), Gramofon (Magyarország), Horvát Rádió és Televízió (Horvátország), MDR Kultur (Németország), Musica (Olaszország), Musical Life (Oroszország), Musik & Theater (Svájc), Opera (Nagy-Britannia), Orpheus (Oroszország), Polskie Radio Chopin (Lengyelország), Radio 100,7 (Luxemburg), ResMusica (Franciaország), Rondo Classic (Finnország), Scherzo (Spanyolország).

A The Great Book of Flute Sonatas további 8 kiadvánnyal versenyez a kategória első helyéért, köztük a Claude Debussy teljes életművét – többek között Martha Argerich, Itzhak Perlman, Yehudi Menuhin, Daniel Barenboim, Sir Simon Rattle, Philippe Jaroussky vagy Roberto Alagna közreműködésével – bemutató összeállítással, Éric Aubier La Trompette en France vagy Michel Dalberto The Making of Music című albumaival, vagy J. S. Bach Das Wohltemperierte Clavierját Cédric Pescia előadásában bemutató lemezekkel.

Az International Classical Music Awards díjkiosztó gálakoncertjét 2019. május 10-én a lucerni Kulturális és Kongresszusi Központban rendezik, ahol a Lawrence Foster vezényelte Lucerni Szimfonikusok, valamint a díjazottak közül többen színpadra lépnek majd.

2018. november 23.Hungaroton

Lead_picture_68

A Liszt-díjas Ittzés Gergely kiváló kritikákat kapott CD-sorozata a hetedik lemezzel vált teljessé

A fuvolaszonáták nagykönyve címmel jelent meg Ittzés Gergely nagyszabású és egyedülálló szonátaválogatása: a sokoldalú Liszt-díjas fuvolaművész hét lemezre rögzítette hangszerének három évszázadnyi fuvolazenéjét, mely az utolsó három album megjelenésével vált most teljessé.

A válogatás nem titkolt célja össszegyűjteni és mintegy hangzó lexikonként átnyújtani a jelen- és utókornak azt, ami három évszázad fuvolazenéjét legjobban reprezentálja. A sokoldalú és nagyszerű fuvolaművész, Ittzés Gergely régi terve volt felvételsorozat formájában összefoglalni hangszerének szonátairodalmát a barokktól a modern repertoárig. A lemezeken a fuvolaművész partnerei olyan kitűnő zongoraművészek voltak, mint Gábor József, Nagy Péter, Anthony Newman, Szilasi Alex és Vitályos Balázs.

A lemezre szánt művek összeállításában a fuvolaszonáta irodalmának klasszikussá vált és legerőteljesebb darabjainak felsorakoztatása volt a fő szempont, mely izgalmasan reprezentálja a fuvolairodalom kincsestárát. A sorozat első lemeze a 18. századot mutatja be, Händel, J. S. Bach, C. P. E. Bach és Mozart műveit hallhatjuk. A második lemezen megjelenő művek a romantikus fuvola-zongoraszonátákat vonultatják fel. Különleges összeállítású a sorozat harmadik és negyedik albuma, mely először francia szerzők, majd belga, olasz és holland impresszionista komponisták fuvolaszonátáit foglalja össze. Az ötödik válogatás arról tesz tanúságot, mi történt a 20. századi zenében Európa keleti felében, majd cseh és amerikai szerzők szonátái folytatják a sort a hatodik lemezen. Az utolsó album színes képet ad azokról a nyugat-európai zenei irányzatokról, amelyek a 20. század közepén jelentkeztek.

„A kiadás lezártával előadóművészi életművem egy fontos eleme teljesedett ki, ami igen jó érzéssel tölt el. És persze fáj a szívem azokért a szép és érdekes művekért, amelyek nem fértek bele a terjedelembe. De munkám megítélése ettől fogva nem az én dolgom. A jó kritikai fogadtatásnál még fontosabb lesz a zenehallgató közönség véleménye. A vállalkozás tényleges értéke pedig talán csak évek, évtizedek múlva lesz felmérhető. Akkor derül ki, mennyire állja meg a helyét egy ilyen, részben mindenképpen szubjektív válogatás és az alaposan átgondolt interpretáció, amely az ismertebb műveket olykor új megvilágításba kívánja helyezni, és számos ritkán játszott szonátát igyekszik beemelni a köztudatba.” Ittzés Gergely

2018. április 13.Hungaroton

Dancing Cello 9909-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

A világ legkeresettebb csellistája és a legendás Stradivari-cselló: Várdai István és Julien Quentin új albuma a Hungarotonnál!

A Singing Cello után a tánc a témája Várdai István és Julien Quentin újabb közös lemezének, melyen a 19–20. század csellóirodalmának legnépszerűbb alkotásai szólalnak meg a korábban Jaqueline du Pré és Lynn Harrell által is használt legendás ‘1673 Strad’ nevű Stradivari-csellón. Az itáliai hangszermanufaktúra csellóinak hírneve még a hegedűkénél is ragyogóbb és a mester műhelyéből mindössze 65 gordonka maradt ránk: az ‘1673 Strad’ egy viszonylag korai cselló, Stradivari egyetlen, ebből az évből származó opusza.

"Új albumunk az előző, Singing Cello című felvétel folytatása. Egy csokorra való eredeti darabot választottunk, amelyek mind a zeneirodalom élénk, kifejező és örömteli karakterét reprezentálják. A cél az volt, hogy olyan kiváló zenei felvételt készítsünk, amelyet kortól, nemzetiségtől vagy képzettségi háttértől függetlenül bármilyen zeneszerető ember élvezhet. A darabok önmagunkért beszélnek, és bárki megértheti ezt a zenei karaktert, még ha először hallja is. Ennek a gyökerei alapvető ösztöneinkben, a ritmusban és a táncban találhatók. Örömmel tölt el, hogy Julien Quentin elfogadta a meghívásomat, hogy együtt készítsük el ezt a felvételt. Mindig nagyon élvezzük a közös játékot, és ő mélyen inspiráló barátom." (Várdai István)

Cím: Dancing Cello

Zeneszerzők: Igor Stravinsky, Frédéric Chopin, Gaspar Cassadó, Bartók Béla, Astor Piazzola, Maurice Ravel

Előadók: Várdai István – Stradivari-cselló, Julien Quentin – zongora

Katalógusszám: HCD 32807

2018. március 02.Hungaroton

Vivaldi: Versenyművek 9910-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

Újdonság! Vivaldi: Versenyművek – Capella Savaria

A kanadai Opus Magazine által „Európa egyik legjobb zenekarának” nevezett, korhű hangszereken játszó Capella Savaria ezúttal Antonio Vivaldi több mint 500 darabot számláló, kivételes nagyságú concerto-életművébe nyújt betekintést. A repertoárban kétségkívül legfontosabb – és legismertebb kompozíciókat tartalmazó – hegedűversenyek mellett fuvolára és fagottra írt versenyműveket is hallhatunk, néhol megidézve a zeneszerző legismertebb műve, A négy évszak hangulatát és hangzását.

Cím: Vivaldi: Versenyművek

Előadó: Capella Savaria

Katalógusszám: HCD 32742

2018. február 02.Hungaroton

J. S. Bach: Szonáták és partiták 9908-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

Újdonság! J. S. Bach: Szonáták és partiták – Rohmann Ditta és Fassang László

Gramofon-díjas lemeze után újabb albummal jelentkezik Rohmann Ditta

J. S. Bach hegedű-csembaló szonátáit, valamint hegedűre és fuvolára írt partitáit Rohmann Ditta és Fassang László átirataiban hallhatjuk szóló csellón, illetve cselló-orgona párosán. A felvétel különlegessége a két hangszer: a csellóművész valamennyi darabot a Bach korában gyakran használt violoncello piccolón, más néven öthúros csellón adja elő, míg a ceglédi evangélikus templom türingiai stílusú orgonája azoknak a hangszereknek a mintájára épült, melyeket egykoron a mester is használt.

“Férjemmel, Fassang Lászlóval folyamatosan bővítjük a cselló-orgona repertoárt, akár olyan művek átírásával, amelyek szokatlannak tűnhetnek ebben a felállásban. A ceglédi historikus orgona kiváló alkalmat adott arra, hogy a szonáták új arcát egy teljesen új hangzás által mutassuk meg. Reményeim szerint úttörő munkának számít lemezünk és bátorítani tudjuk zenésztársainkat, hogy ne csak a hagyományos hangzást próbáljuk imitálni és reprodukálni, hanem merjük újragondolni az általunk értékesnek és nagyra tartott zenéket.” Rohmann Ditta

Cím: J. S. Bach: Szonáták és partiták

Előadók: Rohmann Ditta – öthúros cselló, Fassang László – orgona

Katalógusszám: Hungaroton, HCD 32796

2018. január 19.Hungaroton

Lead_picture_64

A Hungaroton nemzetközi sikere – ICMA-jelölés két kategóriában

Két kiadványával is jelentős nemzetközi sikert ért el a Hungaroton az International Classical Music Awards (ICMA) 2017. évi szavazásán. A Versenymű kategóriában Várjon Dénes és a Concerto Budapest Beethoven-albuma, míg az Archív kategóriában a Bartók the Pianist című CD-válogatás került az ICMA hivatalos jelöltjei közé – tájékoztatott a szavazás után, november 17-én Remy Franck luxemburgi zenetörténész, a zsűri elnöke. A díjkiosztó gálakoncertet 2017. április 1-jén, a patinás lipcsei Gewandhausban rendezik.

Várjon Dénes zongoraművész 2015-ben a Concerto Budapest közreműködésével, Keller András vezényletével vette lemezre Beethoven összes zongoraversenyét a Hungarotonnál. Az International Classical Music Awards (ICMA) zsűrijének értékelése szerint „hangfelvételek, köztük igen reprezentatív előadások sokasága készült már erről az öt műről. A két magyar művésznek mégis sikerült újat mondania (...) Várjon úgy játszik feltűnő szabadsággal és spontaneitással, hogy közben mindvégig ott van benne a megtalált ideális forma.” A Versenymű kategóriában jelölt felvétel értékét növeli, hogy Várjon Dénes és Keller András „versenytársai” – vagyis a 2017. évi ICMA-jelöltek – között olyan világsztárok szerepelnek, mint Patricia Kopacsinszkaja, Steven Isserlis, Heinz Holliger, Vilde Frang, Janine Jansen és Antonio Pappano.

A Bartók the Pianist című album Bartók Béla zongorajátékának örökérvényű keresztmetszetét adja. Az első korongon a 20. századi magyar zene géniusza saját szóló-kompozícióit, míg a második lemezen Scarlatti, Brahms, Liszt Ferenc, Kodály Zoltán alkotásait és saját kamaradarabjait játssza. Az ICMA zsűrijének értékelése szerint a felvételek zenetörténeti értéke mellett „briliáns billentéskultúra, a hangszer teljes színgazdagságát érvényesítő játékmód teszi egyedivé Bartók Béla interpretációit”. Az Archív kategória jelöltjei között szerepel még többek között Fritz Wunderlich énekművész, Emil Gilels zongoraművész és Jevgenyij Mravinszkij karmester.

Az International Classical Music Awards (ICMA) a világ vezető független hanglemez-szakmai díja, amelynek odaítélésében üzleti-kereskedelmi szempontok nem játszanak szerepet. A nemzetközi zsűri elnöke Remy Franck, a luxemburgi Pizzicato szaklap főszerkesztője. A zsűriben részt vevő további médiumok és szervezetek: Andante (Törökország), Crescendo (Belgium), Das Orchester (Németország), Gramofon (Magyarország), Horvát Rádió és Televízió (Horvátország), MDR Kultur (Németország), Musica (Olaszország), Musik und Theater (Svájc), Opera (Nagy-Britannia), Orpheus (Oroszország), ResMusica (Franciaország), Rondo Classic (Finnország), Scherzo (Spanyolország), IMZ International Music + Media Centre (Ausztria).

2016. november 17.Hungaroton

Transzcendens etűdök 9807-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

Elismerő oklevél Liszt Transzcendens etűdjeinek felvételéért!

A 39. Liszt Ferenc Nemzetközi Lemez-Nagydíj zsűrije 15 lemez közül elismerő oklevéllel díjazta a Liszt Ferenc Transzcendens etűdjeit Balog József zongoraművész előadásában tartalmazó kiadványunkat. A zsűri indoklása szerint Balog „Kiemelkedő képességű pianista: a legnehezebb technikai elemeket hibátlanul oldja meg, de mindig az élő koncertek élményét nyújtja.”

Nagydíjban részesült Szokolay Balázs h-moll szonáta és Goran Filipec Paganini etűdök – Velencei karnevál előadása.

Gratulálunk a díjazottaknak!

2016. október 21.Hungaroton

The Soul of Lady Harmsworth 9817-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

Gramophone: The Soul of Lady Harmsworth

Micsoda remek cím ez egy XIX. századi romantikus hegedűminiatűröket felvonultató válogatásnak! A Lady Harmsworth egy 1703-ben, Antonio Stradivari által készített mesterhegedű, s bár a Hungaroton-lemez ezt nem hangsúlyozza, a művész a hangszert kölcsönbe kapta a chicágói Stradivarius Társaságtól. A hegedű nemcsak gyönyörű látvány, a hangja is egészen különleges. Egy szakértő úgy jellemezte, hogy ez egy nagy ívű hangra képes, derűs hangszínű hegedű, melynek színgazdagsága pont olyan, mint amilyennek csodaszép politúrja ígéri…

Azok, akik Baráti lemezén gyönyörűséges és egyben virtuóz muzsikálásra számítanak, bizony nem fognak csalódni: a lemezen elsőrangú előadást hallhatunk. Az 1979-ben Budapesten született művész hegedűjátéka Vengerovot juttatja eszünkbe: a hangok intenzitása, a már-már zabolátlan lendületesség és a sztratoszféra tetejéig fel-felnyúló hangok hallatán libabőrös lesz az ember. Farkas Gábor zongorista sem csak dísznek van a szólista mellé téve: a pontos és pattogós ritmus a három Sarasate-darab zongorakíséretében magáért beszél és legalább akkora szerepe van a hangzásban, mint a hegedűnek. S noha sokszor háttérbe szorul a zongora, vagy különválasztják a kíséretet a hegedűtől, a lemezen hallható darabok komponistái, különösen Csajkovszkij, egytől-egyig olyan zongorakíséretet írtak, amire érdemes odafigyelni. Figyeljük csak meg ugyanezekben a darabokban Ruggiero Ricci játékát az 1950-es évek Decca-lemezein, hogy a hegedű milyen túláradóan, a művész technikai zsenialitását előtérbe helyezve szól; míg szegény zongoristák – Louis Persinger és Ernest Lush – nevét említésre is alig méltatják. Baráti és Farkas vállvetve, egységben muzsikálnak és ezzel a hatás is nagyobb – még akkor is, ha bizonyos darabok, mint a Zapateado vagy a Moto perpetuo kicsit kimértebb tempóban szólalnak meg.

Mivel most abban a ritkaságban is részünk lehet, hogy megcsodáljuk Ernst szólóhegedűre írt átiratát Schubert Erlkönigjére, és végre egyszer a Csajkovszkij-ciklus mindhárom tételét is egy helyen hallhatjuk, ezért a lemezt minden érdeklődőnek szívből ajánljuk. (Jeremy Nicholas, Gramophone, 2016. január)

Cím: The Soul of Lady Harmsworth

Zeneszerzők: Pablo de Sarasate, Henryk Wieniawski, Heinrich Wilhelm Ernst, Pjotr Iljics Csajkovszkij, Niccolò Paganini

Előadók: Baráti Kristóf – hegedű, Farkas Gábor – zongora

Katalógusszám: Hungaroton, HCD 32760

2016. január 12.Hungaroton

Transzcendens etűdök 9807-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

Classical.net: Liszt: Transzcendens etűdök

Balog a Harmonies du soir-ban élete egyik legjobbját nyújtja; a főtémát többféle köntösbe bújtatva, hibátlan dinamikával játssza, ahol az elegancia és a szenvedély arányos mértékben ötvöződik. A művész pedáljátéka alaposan átgondolt, ugyanakkor kreatív: gyakran egészen krémes hangzást produkál; pedálok nélkül viszont a megszólaltatott hangzás áthatóbb, mégsem túl tompa vagy túl harsány. Összességében Balog finoman, az árnyalatokat szépen megjelenítve és fantáziadúsan játszik. A Paysage tételt gyönyörűen tagolja, a Mazeppa tüzes, drámai és izgalmas… Balog ízlésesen, gyakran kimondottan ötletgazdag módon zongorázik. A jelenleg kapható Liszt-felvételeket nézve remek alternatíva, ezért bátran ajánlom a Liszt-rajongóknak és zenei mindenevőknek egyaránt. (Robert Cummings)

2015. november 18.Hungaroton

Transzcendens etűdök 9807-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

International Gramophone Magazine: Liszt: Transzcendens etűdök

Amikor az első tétel (Preludio) első hangja felcsendül, rögtön hátradőlhetünk és megnyugodhatunk: Balog nemcsak magabiztosan játssza Lisztet, de tökéletesen is tolmácsolja a Liszt által megálmodott zenei világot. A leírt hangjegyekhez szinte szolgai módon ragaszkodik: ha a szerző utasítása ppp, akkor minden túlzás nélkül ez fog megszólalni, és Balog minden szerzői utasítást ugyanilyen pontosan be is tart (figyeljük csak meg milyen finoman válaszol a Wilde Jagd második témájában az üstdobszerű hangokra). Összegezve: Balog előadásmódja ezen a lemezen figyelemre méltó. (Jeremy Nicholas)

2015. november 18.Hungaroton

Hegedűversenyek 9815-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

Early Music Review: Haydn: Hegedűversenyek

Haydn hegedűversenyei közel sem annyira népszerűek, mint csellóra írt versenyművei, s a hegedűsök meglehetősen ritkán adják ezeket elő, akárcsak Mozart hasonló darabjait. A szupervirtuóz Locatelli- és Vivaldi-művek után valami súlyosabbra vágynak, ezért ezeket a Haydn-darabokat többnyire fiatal művészek játsszák, szakmai karrierjük kezdetén. Ez bizony elég nagy kár, hiszen ahogy ez a kiváló lemez is bizonyítja, ezek a versenyművek – már ha kellő műgonddal és gyengédséggel adják elő – pompás mesterremekek, bennük a korszak legszebb lassú tételeivel.

Ha mindehhez hozzávesszük a Capella Savaria 4-4-3-2-1 arányban összeállított vonóskarát (fagottal és csemballóval kiegészülve), Nicholas McGegan karmesteri pálcáját és Kalló Zsolt kiegyensúlyozott hegedűjátékát, az eredmény egy teljes órányi pazar élvezet – pedig Haydn itt barátja, Tommasini hangszerének legvégső határait feszegeti.

Kalló 2014-es Liszt-díja teljes mértékben megérdemelt, hiszen a művész már egy egész sor olyan hegedűművet tűzött műsorra odahaza, amelyről azelőtt nem is hallottunk. Ezen a lemezen a kadenciák viszik el a pálmát. Az egészen kivételes betétek nyilvánvalóan nem a zeneszerző tollából származnak, így kétségkívül a szólista saját maga írta. A műbe tökéletesen illeszkedő kadenciákat Kalló végig elegáns és egyenletes virtuozitással játssza. Olyan szívmelengetően bársonyos hangzást tud elővarázsolni hangszeréből és olyan ravaszul díszített vibrátókat alkalmaz, hogy az minden hegedűs számára példaértékű lehet. (Brian Clark, Early Music Review)

Cím: Hegedűvesenyek

Zeneszerző: Joseph Haydn

Előadók: Kalló Zsolt, Capella Savaria, Nicholas McGegan

Katalógusszám: Hungaroton, HCD 32770

2015. augusztus 28.Hungaroton

Hegedű-zongoraszonáták 9800-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

The Strad: Hegedűszonáták Mozart pályafutásának korai és későbbi szakaszából

Bár a kísérőfüzet nem tesz említést korhű hangszerek használatáról, az előadás hangminősége és stílusa a felvételt ebbe a kategóriába sorolná. A K305-ös szonáta vidám felfogásából adódóan Fejérvári Zoltán staccato billentyű-játéka ideálisan egészül ki Kállai Ernő fiatal magyar hegedűs takarékos vibrato használatával. A darab a K304-essal együtt Mozart korai kéttételes szonátáinak egyike, s a duó ragaszkodik is a zeneszerző meghatározásához: „szonáták billentyűs hangszerre hegedűkísérettel”. Fejérvári feszes trillái valóban a csembaló hangzásához állnak közel.
A CD további részén Mozart későbbi életének nagyobb terjedelmű szonátái szólalnak meg; a hangszerek most egyformán a központban vannak. A szélső tételek tempója élénk, anélkül hogy elsietett lenne, a központi andanték ékesszóló líraisággal áradnak. Különösen a K454-es szonáta nyitótételének pajkos megközelítését élveztem; ez a hangulat folytatódik a K526-os szonáta előadásában is. Sok skálamenet, mely annyi lemezen indokolatlanul elsietve hallható, itt tökéletes artikulációval szólal meg.
A hangmérnökök csodálatra méltó egyensúlyt teremtenek a hangszerek között s bár a hegedűszólam nem jelent nagy kihívást e négy műben, Kállai kifinomult és elegáns játéka is hozzájárul a nagyon ajánlott felvétel besoroláshoz. (DAVID DENTON, 2015. május - The Strad)

Cím: Mozart: Szonáta hegedűre és zongorára

Zeneszerző: W. A. Mozart

Előadók: Kállai Ernő (hegedű), Fejérvári Zoltán (zongora)

Katalógusszám: Hungaroton, HCD 32740

2015. július 01.Hungaroton

Divertimentók – Egy kis éji zene 9808-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

Gramofon: Mozart: Divertimentók és Egy kis éji zene

Fiatalos lendület, a szólamok könnyed mozgása és magabiztosság jellemzi az Anima Musicæ Kamarazenekar Mozart-divertimentókból összeállított lemezét. A szerző a D-dúr (K.136), a B-dúr (K. 137) és az F-dúr (K. 138), “salzburgi szimfóniáknak” is nevezett kompozíciói írásakor még csak tizenhat éves, de már kora jelentős komponistája volt. Az inkább szólisztikus, semmint kamarazenekari művek magas követelményeket támasztanak az előadókkal szemben. Előadásukat éppen az teszi rendkívül vonzóvá, hogy ezekből a hallgató mit sem érzékel. A lemez negyedikként felhangzó darabja a komolyzenei slágerek között is vezető Egy kis éji zene (K. 525). Ez a mű az egyik legnapsugarasabb Mozart-kompozíció — sugallja az Anima Musicæ interpretációja. Felhőtlen öröm és gyermeki gondtalanság - mindannyiunk leghőbb vágya hallatszik a felvételen. (Gramofon, 2015. nyár)

Cím: Divertimentók és Egy kis éji zene

Zeneszerzők: W. A. Mozart

Előadók: Anima Musicæ Kamarazenekar

Katalógusszám: Hungaroton, HCD 32752

2015. június 12.Hungaroton

Classical Sonatas for Harp 9806-200px
2 699 Ft 2 899 Ft A teljes album ára

Gramofon: Gulyás Csilla: Klasszikus Szonáták Hárfára

Gulyás Csilla önálló albumain rendre szólistaként mutatkozik meg, zenei érdeklődésének, ízlésének egy-egy markáns aspektusából. Most arra a korszakra irányítja a zenekedvelők figyelmét, amikor — a 18. század második felében — a hárfa népszerűsége oly mértékben megnőtt, hogy szükségessé vált a nagyüzemi gyártása. Hallhatjuk a pedálos hárfára készült, legelső szólódarabként számontartott C. Ph. E. Bach-művet; két híres hárfaművész-zeneszerző egy-egy hangszertechnikailag igényes darabját és a kilencéves Mozart hegedűkíséretes szonátáinak egyikét. Ebben — miként az első kiadás címplaján is olvasható — a billentyűs hangszer szólama hárfán is játszató. Ez utóbbit Kállai Ernő közreműködésével játssza Gulyás Csilla. Az ő hangszere még “többet tud”, mint az e repertoárt életre hívó előd — de bemikrofonozása napjainkban is igen komoly feladat.
(Gramofon, 2015. nyár)

Cím: Klasszikus Szonáták Hárfára

Zeneszerzők: C. P. E. Bach; Francesco Petrini; W. A. Mozart; Jean-Baptiste Krumpholtz

Előadók: Gulyás Csilla (hárfa), Kállai Ernő (hegedű)

Katalógusszám: Hungaroton, HCD 32753

2015. június 12.Hungaroton